dinsdag 26 juni 2018

de krant, het nieuws en de tijd en face to face

De krant, het nieuws en de tijd, en face to face

Krijg 'em altijd wat later – buurmanvriend verzorgt trouw mijn leen abonnement, 2 kranten, die ik in stapels voor de voordeur of op de mat krijg in willekeurige volgorde: Soms in een grote 2 weken stapel en dan ineens een paar keer achter elkaar in 3 stapeltjes van 2 dagen
Ik lees het nieuws met dezelfde willekeurige volgorde en intensiteit van stapel,  Het nieuws zingt zo enigszins los van de actualiteit. Ik loop duidelijk wat achter en de tijd en de hinkstapsprong daarbij in het nu ontstane en veranderende verloop verwondert me:  Soms - wat genant -  begin ik verontwaardigd een gebeurtenis te beschrijven in gesprek met anderen maar dan blijkt dat zij dat al lang achter zich hebben gelaten of zich niet meer herinneren en zich afvragen of ik wel goed meekom in de chronologische realiteit.
Het fijne is, vooral doordat de druk van het moeten nu weg is en er geen alsmaar duwende informatie data naar binnen moeten in verplichte volgorde.
We hebben toch al veel met nepnieuws en apparaten en systemen die dit verzorgen te maken. Deze systemen zijn wrsch niet voor mensen verstandig: je spanningsboog-concentratie en focus vermindert en je raakt in beweging zijn en eigen fascinatie kwijt. Wat overblijft is het verslaafd hunkeren naar aandacht en zo blijf je dan  de aangeboden stroom van informatie volgen

face to face 

vorig jaar werden voor een modellenwedstrijd modellen beoordeeld door 'n algoritme
Als robots menselijk gaan reageren in gezichtsexpressies en 'whole body expressions',  is dat geweldig nieuws.
Nep nieuws of liever gezegd nieuws over nep   - Robots lijken straks nog meer op ons. Er klopt iets niet: de mens is hier een robot! Erica heet ze
Mona Lisa - da Vinci,1517
De techniek van face to face wordt gebruikt om nepvideo's te maken, gezichten swappen maar ook met uitdrukkingen en spraakbewegingen van nooit gesproken tekst.  Theo Gevers is hoogleraar computervisie aan de Universiteit van A'dam en gespecialiseerd in automatische gezichtsanalyse - Zelf doet Gevers ook onderzoek naar gezichtsherkenning en expressies via zelflerende netwerken. Hij baarde opzien door met zijn software de Mona Lisa te analyseren. De conclusie destijds: ze kijkt voor 83 procent vrolijk.   De techniek van face to face wordt gebruikt om nepvideo's te maken, gezichten swappen maar ook met uitdrukkingen en spraakbewegingen van nooit gesproken tekst. 

Erica

Zo moeten robots een nog betere gesprekspartner worden
Hiroshi is de vader van Erica. Waarom? Hij wil de mensen begrijpen zegt hij in documentaire over zijn werk: meet Erica the world most autonomous android

prosodie is de leer van taalritme en -accenten

Hippopotomonstrosesquipedaliofobie 

is een lang woord, hè?Ja, maar weet je wat het betekent? Het betekent  l a n g e w o o r d e n a n g s t.Wat ironisch. Er zijn als je onderzoeksliteratuur leest enorm veel latijnse namen en ingewikkelde termen die je eerst moet begrijpen wil je verder komen. Bij Prosopagnosia kwam ik ook de langewoordenangst tegen.

Prosopagnosia

Prosopagnosia en ook developmental prosopagnosia raakt mijn interesse en onderzoek naar emotie uitdrukkingen in gezicht en ruggengraat (whole body expressions). De eerste is bekend, de 2e is als een dyslexie vorm en vaak aangeboren. De mensen die prosopagnosia van de ontwikkeling ofwel blindheid van het gezicht hebben een normaal gezichtsvermogen, maar groeien op met ernstige problemen bij het herkennen van gezichten.In tegenstelling tot de verworven prosopagnosie - waar mensen moeite hebben met het herkennen van gezichten later in het leven als gevolg van een beroerte of een verwonding - ervaren mensen met gezichtsblindheid levenslange problemen met gezichtsherkenning ondanks het feit dat ze geen hersenletsel hebben.De gezichtsblindheid is een Ontwikkelings prosopagnosie is een  neurologische aandoening, vergelijkbaar met dyslexie. Net zoals mensen met dyslexie opgroeien met problemen met het lezen van woorden, groeien mensen met prosopagnosie in de ontwikkeling op met het lezen van gezichten. De laatste schattingen suggereren dat maar liefst 1 op de 50 mensen moeilijkheden met gezichtsherkenning kan ervaren die ernstig genoeg zijn om hun dagelijks leven te beïnvloeden in sociale contacten.  Bekende prosopagnosica voor ontwikkeling zijn de acteur Brad Pitt, de mede-oprichter van Apple, Steve Wozniak en de recent overleden auteur en neuroloog Oliver Sacks. Mensen met gezichtsblindheid vinden vaak alternatieve manieren om anderen te herkennen. Veel patiënten herkennen een persoon bijvoorbeeld aan een ongewone gezichtsfunctie (zoals een karakteristieke neus), stem, kapsel, kleding of de manier waarop ze bewegen. Ze wachten soms op anderen om een ​​gesprek te starten, zodat ze de ander kunnen herkennen aan de stem. 

    Emoji

    oftewel emoticons. Op de site Emotions go to work staat een interessante installatie over gezichtsemoties.

    Future Emoji

     hoe zou de wereld eruitzien in een toekomst waarin emoji's, die schattige kleine gesprekspartners  steeds krachtiger, levendiger en monsterachtiger worden? Of misschien zijn wij het die meer op hen gaan lijken.


     

    EMOTIONS GO TO WORK installatie over gezichts emoties


    Ha! Ha! Ha! (archival)
    Fragment uit een strip van Dave Fleisher uit 1934. Als lachgas ontsnapt beginnen voorwerpen hysterisch te lachen. Niet zomaar objecten, maar technologie en infrastructuur. Kunnen we onze eigen slimme technologienvoorstellen, plotseling doordrenkt met een wild overschot aan affectie, emotie en libido?

    An Alphabet of the Passions Part I: Duchenne de Boulogne

    De codificatie van emoties begon in het midden van de 19e eeuw met het werk van de Franse fysioloog Duchenne de Boulogne die een grote reeks fotografische grafieken creëerde. Met mensen (portretten) met verschillende uitdrukkingen. De weergave van emoties werd gesimuleerd door hun gezichten aan te raken met elektroden die spiersamentrekkingen veroorzaakten.

    An Alphabet of the Passions Part 2 : Emoji verscheen voor het eerst aan het einde van de 20e eeuw op Japanse mobiele telefoons. Sindsdien zijn ze meer en meer levensecht gegroeid. Emoji's zijn gesprekspartners. Het zijn ook hulpmiddelen waarmee bedrijven emotionele gegevens kunnen oogsten. Omdat het leuk is om symbolen zoals emoji en reacties te gebruiken, voldoen we daar graag aan. Omdat er maar een beperkt vooraf bepaalde afbeeldingen te kiezen zijn, belemmeren ze onze emotionele expressie. 


    maskers bewogen is een boek geschreven door Sjoerd Schwibettus. Het is een onderzoek naar emoties en emotie maskers voor het fysieke theater.  Het boek wordt in het Engels vertaald en binnenkort opnieuw (verbeterde vernieuwde editie) uitgebracht.
    Het onderzoek wordt beschreven op de blog maskeronderzoeksjoerdschwibettus

    Korte impressie video verslag presentatie avond (12 min.)

    In de nieuwe Engelse editie worden ook de observaties en de afbeeldingen van de emotie masker familie - 21 universeel herkenbare emotie uitdrukkingen - in rubber opgenomen. 
    De nieuwe familie emotie maskers is 2 jaar lang in de studio en op het podium uitgeprobeerd. De emotie maskers in rubber zijn voorzien van zijflappen aan de zijkant van het gezicht met oor gleuven, zodat de oorschelpen er doorheen passen. De zijkanten geven de maskers van de 21 universeel herkenbare emotie uitdrukkingen meer bereik omdat zo ook de zijkanten kunnen meespelen om de illusie van het gemaskerde gezicht te versterken. Dit geldt ook voor het strottenhoofd: bij elk masker is een bijpassend stukje dat het begin strottehoofd-adamsappel bedekt en zo aan de onderkant van het gezicht meespeelt. soms is dit onderstuk gebogen, soms rond, soms vierkant of andere vormen, zo gekozen naar aanleiding van het karakter van de emotie.
    Alle emotiemaskers zijn ontworpen naar aanleiding van de FACS ( Facial Action coding system- procedure om de menselijke gezichtsexpressies te beschrijven) en De Action Units (coordinaten van de spiercontracties waardoor de emotie in het gezicht wordt gemaakt). Voor de Facs en de Action Units moet je Paul Ekman lezen:
    'The Expression of the Emotions in Man and Animals' - Charles Darwin met commentaren en observaties van Paul Ekman. en ook 'Emotions Revealed' of in Nederlands vertaald:
    Gegrepen door emoties - wat gezichten zeggen.
    'We dragen het gezicht dat past' - 2017 en 2018 zijn er verschillende theater voorstellingen gerealiseerd en is er volop met de emotie maskers uitgeprobeerd hoe ze te bespelen en wat hun reikwijdte is. Hier kun je zien in video verslaggeving:
    https://www.youtube.com/watch?v=8PZ66Gym3Xs&index=6&list=PL0VPYH-FWyZ6cvUPxtVo2T4QEAL9icDuw
    we dragen het gezicht dat past, vuurol festival febr.2018
    Vuurol festival wintereditie Koos Vorrinkhuis febr.2018

    Alumni presentatie juni 2017 - we dragen het gezicht dat past

    Presentatie Huis van Puck april 2018 - we dragen het gezicht dat past improvisatie groep

    Presentatie Huis van Puck april 2018 - solo's emotie maskers

    voorbeelden van emotie maskers van licht rubber 2017






    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten